Jaaroverzicht Roze Cartoons 2017

Hieronder is een bloemlezing te vinden van nieuwsberichten die in 2017 inspiratie vormden voor de roze weekcartoons van huistekenaar ReinArt. Via de linkjes kom je bij de betreffende cartoon en het volledige bericht.

Januari
Krijgt het Overijsselse dorp Lemelerveld zijn eigen Gay Pride? Drie jonge inwoners hopen van wel en proberen de boel op poten te zetten. Later in het jaar blijkt dat er teveel tegen zit en trekken de jonge initiatiefnemers de stekker uit Gay Pride Lemelerveld. Gemeente Dalfsen betreurt dit en hoopt op een herkansing in 2018.

Februari
COC Nederland lanceert GayVote; een kieswijzer met LHBTI-kwesties. Op de website vinden kiezers standpunten van politieke partijen over LHBTI-kwesties. Ook kan men zien hoe partijen de afgelopen tijd over LHBTI-kwesties stemden en zijn er profielen van ‘regenboogkandidaten’.

Maart
Lijsttrekkers van 50Plus, Artikel1, D66, GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren, SP, VVD tekenen het Regenboog Stembusakkoord. Het CDA ondertekende niet, maar steunt wel sommige beloften. PVV, ChristenUnie, SGP en DENK werden ook uitgenodigd om het akkoord te tekenen maar gaven aan die uitnodiging geen gehoor. Het Regenboog Stembusakkoord is de opvolger van COC’s Roze Stembusakkoord uit 2012.

April
LGBT Asylum Support is de petitie ‘Niet Gay Genoeg’ gestart. De stichting wil dat er een geschillencommissie komt voor homoseksuele asielzoekers die worden afgewezen omdat de IND niet gelooft dat ze homo zijn.
Ook verontrustend is het dat LHBT’ers die recent als vluchteling naar Nederland zijn gekomen, geregeld het gevoel hebben als lustobject te worden gezien. Ze ervaren de Nederlandse homoscene als ‘afstandelijk’ en ‘minder open-minded dan gedacht’. Uit gesprekken blijkt dat soms misbruik van ze wordt gemaakt, bijvoorbeeld door Nederlandse homomannen die voor weinig geld seks met ze hebben.

Mei
Speciaal voor het 45-jarig jubileumweekend van COC Deventer is er een boekje met een Roze Wandeling door Deventer samengesteld. De wandeling voert langs locaties waar diverse roze activiteiten hebben plaatsgevonden, maar ook plekken waarbij iets te vertellen valt over de LHBT-geschiedenis in Deventer.

Juni
Na aanhoudende felle kritiek vanuit het bisdom is besloten om de Roze gebedsdienst in de Sint Jan, die voor 24 juni gepland stond in het kader van Roze Zaterdag, niet door te laten gaan. Tegenstanders van de dienst, onder wie (tv)priester Antoine Bodar, vinden dat de kerk een homorelatie niet moet beschouwen als gelijkwaardig aan een man-vrouwrelatie.

Juli
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov heeft zich alweer uiterst negatief uitgelaten over holebi’s. Dit keer noemde hij hen ‘de duivel’, terwijl hij intussen ook nog steeds het bestaan van holebi’s en de mishandeling van holebi’s in zijn land ontkent. Vanwege de gevaarlijke situatie in hun eigen land heeft staatssecretaris Klaas Dijkhoff de Tweede Kamer laten weten dat Tsjetsjeense homoseksuelen die in ons land asiel willen aanvragen per onmiddellijke ingang een aparte status krijgen.

Augustus
Belangenorganisatie COC hoopt dat in navolging van de NS meer bedrijven hun klanten ‘genderneutraal’ gaan aanspreken. Ook bij de Hema is roze niet langer alleen voor meisjes en stoere kleding niet slechts voor jongens. De winkelketen zal alle geslachtsaanduidingen van kinderkleding verwijderen.
Bij de verkiezing van irritantste woord van 2017 is ook genderneutraal genomineerd (naast papadag en loverboy).

September
Volgens de Republikeinse politica Ann Coulter teistert superstorm Harvey het zuidoosten van Amerika omdat het een straf van God voor homo’s zou zijn.

Oktober
De Zutphense gemeenteraad neemt op 9 oktober de intentieverklaring aan waarmee Zutphen regenbooggemeente wordt, Het convenant wordt op 11 oktober ondertekend. Die dag is Coming-Outdag, zeker zestig winkeliers in Zutphen zullen dan ook regenboogvlaggen hijsen die door het COC ter beschikking zijn gesteld.

November
In de hele ‘MeToo’ beweging wordt ook de naam van topacteur Kevin Spacey genoemd. De gevierde acteur valt van zijn voetstuk na aantijgingen van misbruik van een minderjarige acteur in de jaren ’80. Ook in Nederland sneuvelen reputaties, waaronder die van Job Gosschalk. De regisseur wordt door verschillende mannen beschuldigd van seksuele intimidatie. Zo zou hij acteurs gevraagd hebben naakt auditie te doen.

December
Ruim een jaar geleden werd in het Stadsarchief van Amsterdam een zeer omvangrijke documentatie gevonden over onder meer sollicitanten die in de vijftiger jaren zijn afgewezen op grond van hun seksuele oriëntatie.

~~~

De huiscartoonist van COC Deventer wenst iedereen een mooi en inspirerend 2018 toe.
Op de website www.reinartcartoons.nl kun je nog veel meer cartoons bekijken!