Onderstaand artikel van Kim Gielen is afkomstig uit De Stentor – Apeldoorn (17 juni 2024)
Foto’s Maarten Sprangh
Dit regenboogzebrapad in Apeldoorn is in Beatles-stijl onthuld – maar de aanloop kende enige hobbels
Een witte tent op de Stationsstraat met daarin twee hardwerkende mannen. Glurend verkeer rijdt dagenlang nieuwsgierig voorbij. Nu is eindelijk bekend wat er komt: het nieuwe regenboogzebrapad van Apeldoorn. En daar is niet iedereen het mee eens.
De zes kleuren van de regenboog schitteren in de zon aan de Stationsstraat. In de rechthoeken zijn nog steeds de witte strepen van het originele zebrapad zichtbaar. Op de achtergrond staat de nieuwe markthal.
Kleurrijke oversteekplaats
De kleurrijke oversteekplaats die staat voor acceptatie en inclusiviteit is maandagochtend op feestelijke wijze onthuld. De betrokkenen zijn aanwezig met een paar nieuwsgierige toeschouwers en uiteraard de verkeersregelaars. Opvallend is dat ook handhaving erbij is.
Het regenboogzebrapad is 650 meter naar het noorden verplaatst. Op de Stationsstraat, ter hoogte van de markthal, is één week druk gewerkt om de oversteekplaats klaar te maken. Verkeersregelaars probeerden in die tijd het verkeer op de drukke weg, waar zo’n beetje elke vijf minuten een bus overheen rijdt, in goede banen te leiden.
Opnieuw schilderen
Het idee van een regenboogpad is acht jaar geleden voor het eerst geopperd binnen de gemeente door GroenLinks. Het heeft eventjes geduurd, maar uiteindelijk is het zebrapad op het Stationsplein terechtgekomen.
Niet veel later bleek de verf niet goed te hechten aan de stenen die van het station naar de weg lopen. ,,We moesten elk halfjaar de bestrating bij het station opnieuw schilderen, wat niet echt duurzaam is”, vertelt wethouder openbare ruimte Marco Wenzkowski. ,,Het kost tijd en geld. Daarnaast is het slecht voor het milieu om elk halfjaar de grond te schilderen.”
De locatie bij het station viel ook bij Paul Brommet van Pride055 niet in de smaak. De stichting zet zich actief in voor een diverse en inclusieve samenleving in Apeldoorn. ,,Het zebrapad bij het station was een schandaal. Want de verf bleef niet zitten. Dat kan anders en beter.”
Duurzame optie
Dat de nieuwe locatie van het regenboogzebrapad een goede keuze is, blijkt uit de reacties. ,,Het is vlak bij de markt, waar veel mensen komen. Wat betreft zichtbaarheid is het ook groot en het is een duurzame optie”, vertelt Brommet. ,,Op de eerste locatie liepen er een paar honderd mensen per dag overheen. Hier rijden 15.000 auto’s per dag overheen”, weet Wenzkowski te benoemen als extra argument.
Dat het een duurzame optie is komt voort uit het materiaal dat gebruikt is. Het zebrapad is namelijk gemaakt van epoxycoating. ,,Dat is een speciale materiaallaag die weerbestendig is. Er zit ook een slijtvaste laag op, waardoor die langer meegaat dan de vorige. Zo’n vijf tot tien jaar blijft het zitten. Verder heeft het een ruwe laag, waardoor je niet uitglijdt”, licht Wenzkowski toe.
Voor Brommet betekent het dat er een symbool bijkomt om te laten zien hoe veelkleurig Apeldoorn is. ,,Het gaat niet alleen om genderneutraliteit. Het gaat om zoveel mensen die erbij willen horen en soms om wat voor reden worden uitgesloten”, vertelt Brommet.
Scheldwoorden
Dat niet iedereen het eens is met het kleurrijke zebrapad, blijkt uit de aanwezigheid van de handhaving. ,,Degenen die gewerkt hebben aan het zebrapad kregen scheldwoorden naar hun hoofd”, vertelt Brommet verontwaardigd. Voor de zekerheid is daarom de handhaving ingeschakeld.
Het bedrijf dat de verf heeft aangebracht, Zichttop BV, bevestigt dat werknemers meerdere opmerkingen hebben moeten incasseren. Er zou onder andere geroepen zijn: ‘Jullie kunnen het wel maken, maar voor het weekend is het er weer af!’
Ook geeft Zichttop aan dat een verkeersregelaar in de nacht van donderdag op vrijdag is neergeslagen door een voorbijganger. De man zou daar aanwezig zijn geweest om op de spullen van de schilders te letten en het verkeer in goede banen te leiden. Het staat niet vast dat het incident gerelateerd is aan het feit dat er een regenboogzebrapad gemaakt werd.
Positieve of negatieve reacties, de zes vrolijke kleuren springen eruit tussen het grijze asfalt. De komende vijf tot tien jaar gaan die niet weg.